ABR | Portfolio Categories Bijzonder project
101
archive,tax-portfolio_category,term-bijzonder-project,term-101,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,vertical_menu_enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.4,vc_responsive

Tochtportaal Sint Gertrudiskerk

In de Sint Gertrudiskerk (oftewel de Peperbus, zoals hij in de volksmond genoemd wordt) is een tochtportaal gerealiseerd. Dit om de hoofdingang, die vanwege weersinvloeden te veel tochtte, meer te kunnen gebruiken.

Het basisidee is eenvoudig, vanaf de entree zijn 4 houten spanten geplaatst die de gotische boog van de entree volgen en steeds kleiner worden als je de kerk binnenloopt. De spanten zijn bedekt met grote glazen leien en afgesloten met een glazen deur.

Omdat het portaal in dit rijksmonument geplaatst moest worden, is het reversibel aangebracht.

Dus geen fundering maar lijmen op de monumentale tegelvloer en aangebracht met een beperkt aantal bevestigingspunten aan de muur. In het idee van circulariteit zijn ook alle materialen te demonteren en her te gebruiken of te recyclen.

Met dit bijzondere project is ook de erfgoedprijs Bergen op Zoom 2019 behaald.

Snow Planet Spaarnwoude

Met betrekking tot de buiten(borstel)baan is voor het constructief ontwerp van de overdekte nieuwbouw – een skibaan met horecaruimten & shops – samengewerkt met ASK Romein uit Roosendaal. Dit bedrijf heeft met name de staalconstructie van de bovenbouw van de hal gerealiseerd. ABR heeft de onderbouw en alle overige bouwkundige constructies voor haar rekening genomen.
 
Het vermelden waard hierbij (naast de vormgeving) was dat de helling waarop de nieuwbouw moest worden gerealiseerd een van oorsprong oude vuilstort betrof, welke in de toekomst nog aan inklinking (zetting) onderhevig zou zijn. Dit heeft geleid tot een geheel nastelbare constructie in aansluiting met de fundering, zodat eventuele zettingsverschillen in de toekomst gecorrigeerd konden worden.

Indoor Skydive

Multifunctioneel gebouw waarin een verticale windtunnel met een 2-tal vlieg- kamers waar middels een opwaartse luchtstroom (snelheid 250 km/u) mensen kunnen “vliegen”. Kortom de wetten van de zwaartekracht worden getart.
 

Computermodellering

Hierboven worden ook enkele computermodellen getoond. Deze modellen maken inzichtelijk hoe de luchtstroming plaats moet gaan vinden.