ABR | Portfolio Categories Restauratie project
105
archive,tax-portfolio_category,term-restauratie-project,term-105,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,vertical_menu_enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.4,vc_responsive

Kaprestauratie Hulst

Terugbrengen historische dakhelling middels plaatsing nieuwe kapconstructie over de oude, bestaande boogspanten heen.
 
Deze originele Philibert-spanten zijn vanuit historisch oogpunt gehandhaafd, waarmee een interessant samenspel tussen oud en nieuw ontstaat. De nieuwe spanten bestaan uit gelamineerde, vuren spantbenen die onderspannen zijn met stalen trekstangen.

Station Roosendaal

Stationsgebouw Roosendaal, een Rijksmonument, is ingrijpend gerestaureerd en gerenoveerd, waarbij de huisvesting van NS Reizigers in dit rijksmonument ingrijpend is verbouwd. De oorspronkelijke structuur en de monumentale waarde zijn in ere hersteld en nieuwe indelingen en moderne technieken zijn passend ingevoegd in het historische pand. Bijzonder daarbij is dat de oorspronkelijke structuur en monumentaliteit grotendeels is hersteld door het in het zicht te brengen van wat lange tijd verborgen is geweest. Oorspronkelijke vloerconstructies (en plafonds) zijn in het zicht gebracht, gerestaureerd en waar nodig versterkt, zoals de onderspannen moerbinten in de ontmoetingsruimte. Ook de benodigde klimaatinstallaties en tracés zijn in het zicht aangebracht, passend in de oude structuur van het gebouw. De benodigde nieuwe installatieruimte is geplaatst in de zolderkap van het lage bouwdeel. Hiertoe is er een nieuwe verdiepingsvloer ingebouwd, boven de oorspronkelijke plafondhoogte. Vloer en plafonds zijn zwevend uitgevoerd om geluid in de ondergelegen kantoorruimten tot een minimum te beperken.
 
De nieuwe stalen trap in de ontmoetingsruimte op de begane grond is een volledig vrijstaande trap met twee tussen bordessen. De trapconstructie bestaat uit één doorlopende stalen buis van Ø 273 x 36 mm. welke staat op een nieuw gemaakte betonnen fundatie (weggewerkt onder de bestaande vloer en nieuwe vloerafwerking) en aan de bovenzijde – slechts uitsluitend horizon-taal – aan de vloer is afgesteund. De bordessen kragen (vanuit de centrale buis) uit op 2 d.m.v. staalplaten samengestelde kokerprofielen.
 
Lees hier een uitgebreid artikel behorende bij de inschrijving / deelname aan de Nationale Staalprijs 2014.